Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wystawy, Warszawa. "Ziemia obiecana. Miasto i nowoczesność" w BUW [RECENZJA NaM]

Kacper Van Wallendael
Wystawy, Warszawa. "Ziemia obiecana. Miasto i nowoczesność" w BUW [RECENZJA NaM]
Wystawy, Warszawa. "Ziemia obiecana. Miasto i nowoczesność" w BUW [RECENZJA NaM] Kacper Van Wallendael
Odwiedziliśmy ekspozycję "Ziemia obiecana. Miasto i nowoczesność" w Bibliotece Uniwersyteckiej. Muzeum Historii Polski jest opiekunem wystawy. Warszawa, Kraków, Lwów, Poznań czy Łódź na przełomie XIX i XX wieku i przemiany w nich zachodzące - oto jej temat przewodni.

Jeśli jesteś zainteresowany patronatem naszemiasto.pl – napisz pod adres [email protected]
Jeśli chciałbyś zrobić projekt niestandardowy z naszemiasto.pl – napisz pod adres [email protected]


Proces kształtowania się nowoczesnego miasta pod koniec XIX i na początku XX wieku jest przedstawiony głównie na przykładach pochodzących z największych polskich miast wszystkich zaborów. Nie należy jednak pomijać o wiele bardziej uniwersalnego charakteru wystawy. Warszawa, Kraków, Lwów, Łódź czy Poznań to tylko rodzime "studia przypadków", których odpowiedników nie brakuje w ówczesnej Europie. Organizatorzy ekspozycji nie unikają zresztą porównań. Fabryczna Łódź to polski odpowiednik ówczesnego Manchesteru, a niektóre dzielnice warszawskie doskonale dają się porównać do londyńskich.

Początek wystawy. Warszawa od konnego tramwaju do metra
Na wstępie możemy poznać historię transportu - najpierw kolejowego (przede wszystkim Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej), a następnie miejskiego. Początkowo komunikacja miejska oparta była na tramwajach konnych - w 1866 otwarto w Warszawie linię, która ułatwiała przemieszczanie się między dworcami kolejowymi. Koniec XIX wieku to początek tramwajów elektrycznych - we Lwowie istniały one już od 1894 roku. W Warszawie udało się je wprowadzić stosunkowo późno, bo już w nowym stuleciu, a konkretnie w 1908 roku.

Co ciekawe, elektryfikacją stołecznych tramwajów zajmowała się firma Siemens-Schuckert. Historia zatoczyła koło ponad sto lat później, w 2013 roku, kiedy Siemens dostarczył dla Metra Warszawskiego swoje pociągi Inspiro.

Czytaj też: Muzeum Historii Polski. Przenieś się do Warszawy i innych miast przełomu XIX i XX wieku

Kolejne fragmenty ekspozycji uświadamiają nam rolę zmian, które zaszły w miastach na przełomie XIX i XX wieku. Powstanie kanalizacji i inne osiągnięcia cywilizacyjne umożliwiły rozbudowę ośrodków miejskich. Wcześniej było to utrudnione w dużej mierze z powodu ryzyka epidemii. Transport konny, brak infrastruktury sanitarnej, nieznajomość zasad higieny - to wszystko powodowało wysokie ryzyko chorób, łatwo rozprzestrzeniających się w zwartej populacji miejskiej.

Ludność Warszawy i jej styl życia
Widzimy też strukturę ludności Warszawy odtworzoną na podstawie rejestrów mieszkańców ówczesnych kamienic - okazuje się, że "słoiki", czyli ludność napływowa, to zjawisko jeszcze powszechniejsze pod koniec XIX wieku niż dziś. Poznajemy miasto o wielu obliczach, w którym Stare Miasto i Powiśle są dzielnicami biedoty i slumsów.

Czytaj też: Darmowy listopad. Nocne zwiedzanie w Łazienkach Królewskich

Tymczasem w innych częściach miasta rozwija się technika czy moda. Po raz pierwszy człowiek staje się konsumentem. Nie tylko kupuje produkty, lecz także chodzi na pokazy jarmarcznego kina niemego czy do fotoplastykonu. Nowe sposoby spędzania czasu wolnego pojawiły się, ponieważ pojawił się... sam czas wolny. Nawet robotnicy fabryczni, mimo ograniczonych środków finansowych, zaczęli dysponować chwilami na odpoczynek. Popularność zyskuje również sport, a także aktywny wypoczynek, na przykład jazda na rowerze.

Opór przeciwko uciskowi
Historia polskich miast na przełomie XIX i XX wieku to również historia walki. Element ten nie umknął autorom wystawy. Warszawa, Łódź i wiele innych miast Królestwa Polskiego doświadczyły Rewolucji 1905 r. Zrywy w tamtym okresie, organizowane w dużej mierze przez PPS, miały podwójny cel. Po pierwsze, występowano przeciwko caratowi i uciskowi ze strony władz rosyjskich. Po drugie, sprzeciwiano się pogarszającym się warunkom socjalnym pracowników. Toczyła się walka o bezpieczne warunki zatrudnienia czy o ośmiogodzinny dzień pracy.


Wystawa "Ziemia obiecana. Miasto i nowoczesność" jest dostępna dla zwiedzających w BUW (ul. Dobra 56/66, sala wystawowa na parterze). Czynna jest codziennie w godzinach od 10.00 do 18.00 (z wyłączeniem 22 listopada). Ceny biletów: 4 zł (ulgowy), 8 zł (normalny), bilet grupowy – 4 zł/osoba (min. 10 osób), 16 zł rodzinny (min. trzy osoby). Wstęp wolny w piątki oraz dla osób powyżej 60. roku życia.

Organizatorem wystawy jest Muzeum Historii Polski.



emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto