Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Studenci Politechniki Warszawskiej budują nowoczesne pojazdy i wystartują w Eco Marathon [ZDJĘCIA]

Marek Szymaniak
Dziesięć studenckich zespołów z polskich uczelni weźmie udział w 29.edycji konkursu Shell Eco-Marathon.
Dziesięć studenckich zespołów z polskich uczelni weźmie udział w 29.edycji konkursu Shell Eco-Marathon. Fot. Marek Szymaniak/Polskapresse
Dziesięć studenckich zespołów z polskich uczelni weźmie udział w 29.edycji konkursu Shell Eco-Marathon. Rywalizacja polega na skonstruowaniu pojazdu, który na jednym litrze paliwa przejedzie jak najwięcej kilometrów. W zawodach, które rozpoczną się 15 maja w Rotterdamie wezmą udział również żacy z Warszawy.

Zespoły rywalizują w dwóch klasach pojazdów futurystycznej "Prototype" i konwencjonalnej "UrbanConcept". Pojazdy pierwszego typu mają być nowoczesne i konstruowane tak, aby w przyszłości zastąpić obecne napędy i ich źródła energii. Natomiast drugiego mają być użyteczne już teraz. Dlatego powinny być przystosowane do jazdy w mieście i np. częstego zatrzymywania się i ruszania.

Czytaj także: Politechnika Warszawska otrzyma ponad 27 mln zł na rozbudowę gmachu Wydziału Transportu
W tegorocznych zawodach weźmie udział ponad 3 tys. zawodników z Europy. Stworzą oni 221 zespoły. Wśród nic jest 10 z Polski. Największa liczba drużyn, bo aż 57 pochodzi z Francji.

Rywalizacja na ulicznym torze w Rotterdamie będzie polegać na przejechaniu jak największego dystansu kosztem jak najmniejszego zużycia energii, czyli paliwa. Wszystkie pojazdy pokonają dystans 25 km w 10 okrążeniach jadąc z minimalną prędkością 25 km/h.

Wśród studentów, które będą reprezentować nasz kraj na międzynarodowej arenie są żacy z Politechniki Warszawskiej. Wśród maszyn, które wezmą udział w zawodach jest „Kropelka”. Pojazd pobił rekord Polski w oszczędnej jeździe.

- Pojazd „Kropelka” to pojazd spalinowy i trzykołowy. Jest zasilany przez silnik z wtryskiem paliwa. Charakteryzuje go lekka konstrukcja i dynamiczny kształt. Zadbaliśmy o bardzo niskie opory toczenia co wpływa na oszczędność energii. Do pojazdu należy aktualny rekord Polski jeśli chodzi o zużycie paliwa. To 659 km przejechanych na jednym litrze benzyny. Co daje około 0,15 litra na sto kilometrów. Myślimy, że ten rekord możemy jeszcze poprawić – mówi Marcin Kłak, zastępca kierownika projektu „Kropelka” z Politechniki Warszawskiej.

W rywalizacji bierze udział także inny pojazd stołecznych studentów. Chodzi o „PAKS”, który startuje w kategorii „UrbanConcept”. Koszt jego budowy to około 80 tys. złotych.

Zobacz: Zawody robotów na politechnice warszawskiej [ZDJĘCIA]
- Nasz pojazd ma przypominać drogowy pojazd, które poruszają się po ulicach. Dotąd osiągnęliśmy nim wynik 300 przejechanych kilometrów na jednym litrze. Maszyna jest bardzo lekka. Waży jedynie 140 kg. Jest wykonana z włókna węglowego i aluminium. Obecnie pracujemy nad modyfikacjami silnika i napędu, aby poprawić zmniejszyć opory i poprawić wynik - Michał Remer ze Studenckiego Koła Aerodynamiki Pojazdów z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej.

Zawody odbędą się w Rotterdamie w dniach 15-18 maja.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na mazowieckie.naszemiasto.pl Nasze Miasto