Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ludzie uwięzieni pod wózkiem? Nietypowy widok w centrum miasta

Teresa Grabowska
Polskapresse
Wywrócony do góry nogami gigantyczny wózek sklepowy, będący pułapką dla uwięzionych w nim osób, stanął przed stacją Metra Centrum. Tym razem uwięzionymi byli to tylko wolontariusze. Instalacja symbolizowała los milionów ludzi na całym świecie, których udziałem jest praca przymusowa, wykonywana często w warunkach zagrażających zdrowiu, za grosze lub całkiem bez zapłaty.

Wywrócony do góry nogami gigantyczny wózek sklepowy, będący pułapką dla uwięzionych w nim osób, stanął przed stacją Metra Centrum. Tym razem uwięzionymi byli to tylko wolontariusze. Instalacja symbolizowała los milionów ludzi na całym świecie, których udziałem jest praca przymusowa, wykonywana często w warunkach zagrażających zdrowiu, za grosze lub całkiem bez zapłaty. Wyprodukowane przez nich towary trafiają na półki największych sklepów Europy. Także Polski. Do pracy przymusowej wykorzystywani są często migranci.

Dlatego kampania społeczna "Kupuj odpowiedzialnie" zainaugurowana została właśnie 18 grudnia, w Międzynarodowym Dniu Migranta, ustanowionym na pamiątkę uchwalenia Międzynarodowej konwencji o ochronie praw wszystkich pracowników - migrantów i ich rodzin.

- Poprzez kampanię chcemy zachęcać ludzi do tego, aby byli odpowiedzialnymi konsumentami, aby pytali sprzedawców, w jaki sposób wyprodukowano towary, które chcą nabyć - mówi Anna Rostocka, dyrektor biura IOM w Warszawie. - Chcemy, aby ludzie mieli świadomość, że kupując dany artykuł, wspierają sposób, w jaki został on wyprodukowany. Jeżeli jest rezultatem czyjejś pracy przymusowej, to znaczy, że kupując produkt, zachęcamy producenta do kontynuowania wyzysku i nieświadomie go wspieramy.

- Warszawa to kolejna - po Brukseli, Genewie, Wiedniu i Hadze - europejska metropolia, która gości kampanię Kupuj Odpowiedzialnie - mówiła podczas akcji Karolina Malczyk-Rokicińska, pełnomocnik prezydenta Warszawy do spraw równego traktowania. - Okres przedświąteczny to czas wzmożonych zakupów. Powinien nas skłonić do refleksji nad tak ważnym tematem. Akcja spotkała się z życzliwym przyjęciem i zainteresowaniem. Przechodzące osoby podchodziły do wolontariuszy rozdających ulotki, podkreślały sugestywne przesłanie obróconego wózka i wskazywały na wzrastającą potrzebę dyskutowania o kwestiach związanych z etyką powstawania produktów, które kupujemy. - Nasze zadowolenie nie może być odkupione nieszczęściem innych - powiedział jeden z warszawiaków.


Więcej informacji na www.buyresposibly.org.

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na mazowieckie.naszemiasto.pl Nasze Miasto