Produkty ekologiczne, wytworzone metodami, które chronią środowisko naturalne, są coraz bardziej popularne. Powstają nowe sklepy z np. żywnością „eko” oraz specjalne stoiska w marketach dużych sieci handlowych. Nie trzeba daleko szukać, by znaleźć np. torby plastikowe z recyklingu czy płyn do podłogi z napisem: „zawieram aż 97 proc. składników pochodzenia naturalnego i pachnę jak czarna porzeczka”.
Konsument rządzi
To konsumenci wymusili na producentach zmiany. Pierwszą z nich było kupowanie jaj tylko z chowu bezklatkowego, czyli z tak zwanego wolnego wybiegu. Coraz więcej osób, zwłaszcza młodych, zaczyna zwracać uwagę na metody produkcji. Czytają informacje na opakowaniach, nie kupują produktów zawierających np. olej palmowy. Do sklepu idą z własną torbą wielokrotnego użytku. Najczęściej sięgają po produkty eko i często denerwują się, że są one sprzedawane w plastikowych, nieekologicznych opakowaniach. Coraz więcej osób nie je też mięsa, nie wymienia telefonu komórkowego co rok itp.
Świat konsumentów i producentów szybko się zmienia. Rośnie świadomość, a wraz z nią zmieniają się nawyki. Powstaje coraz więcej firm, które – odpowiadając na oczekiwania klientów – stawiają na ekologię. Produkują eko-żywność, wegańskie kosmetyki itp.
Miasta dla środowiska
Niektóre samorządy, zwłaszcza wielkich miast, zaczynają dostrzegać zmiany i wprowadzają proekologiczne rozwiązania. W Krakowie ustanowiono zakaz palenia w piecach – po to, by ograniczyć emisję gazów cieplarnianych. W Łodzi zadecydowano o ustawieniu automatu, w którym można kupić płyn do mycia naczyń, płyn uniwersalny lub żel do prania bez fabrycznych opakowań. Zatem po te środki trzeba przyjść z własnym pojemnikiem, najlepiej szklanym.
W Warszawie są inne urządzenia; pierwsze dwa butelkomaty, służące do recyklingu plastikowych opakowań. Za wrzucenie do nich pustych butelek lub puszek mieszkańcy dostają ECO-punkty, które wymieniają na tańsze bilety do kina, teatru lub na kawę. Natomiast z bydgoskiego ratusza zniknęły plastikowe kubeczki.
Ubranie z recyklingu
Nie tylko producenci żywności, środków czystości i kosmetyków zmieniają metody produkcji. Robią to również ci, którzy zajmują się wytwarzaniem odzieży i coraz częściej reklamują ją jako produkty pochodzące z recyklingu.
Na rynku pojawiły się m.in. buty wykonane z wyłowionego z morza plastiku. Na liście „eko” są już kurtki, swetry, płaszcze, plecaki i inne akcesoria wyprodukowane z poliestru i bawełny.
Tanie linie trują! Ryanair i Wizz Air na czele
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?