Ekspresowy rozwój sztucznej inteligencji - jak pracodawcy powinni dostosować umiejętności swoich zespołów, by nie zostać w tyle?

Materiał informacyjny ilovebusiness.pl
Od momentu uruchomienia ChatuGPT w listopadzie 2022 roku, świat biznesu znajduje się w fazie zachwytu związanego ze sztuczną inteligencją. Liderzy i rekruterzy spotkali się z natłokiem informacji na temat korzyści, jakie może przynieść korzystanie z AI, a na rynku pojawiły się nawet nowe zawody, takie jak np. prompt engineer. Jednak możliwości związane ze sztuczną inteligencją wiążą się z potrzebą nowych kompetencji w zespołach. Eksperci wskazują, jakie umiejętności powinni rozwijać pracownicy w tak cyfrowych czasach.

Kluczowe umiejętności w erze AI

Zgodnie z badaniami Harvard Business Review, liderzy wskazują dwie fundamentalne kategorie umiejętności, które obecnie powinny charakteryzować pracowników w środowisku biznesowym. Pierwszą z nich są umiejętności interpersonalne takie jak: zdolność do dystansowania się od emocji, rozwiązywanie konfliktów, praktyka uważności oraz komunikacja. Druga kategoria to wiedza specjalistyczna. Podkreśla się tu zarówno znaczenie utrzymywania i pielęgnowania tej wiedzy wśród bardziej doświadczonych pracowników, jak również kluczową rolę w przekazywaniu i rozwijaniu tych kompetencji wśród młodszych, niedoświadczonych członków zespołu ¹.

- Wraz z rozwojem nowych technologii przeobrażeniu ulega także rynek pracy. Ewolucja (a być może nawet rewolucja) dotyczy także branży marketingowej. Ekspresowy rozwój AI, która daje coraz więcej możliwości, pojawianie się nowych zawodów – to wszystko sprawia, że konieczny będzie rozwój nowych kompetencji. Jak wskazują autorzy raportu „Rynek pracy, edukacja, kompetencje. Aktualne trendy i wyniki badań”, aż 52 proc. badanych uznało, że AI wpłynie na rozwój ich kariery, nie grożąc utratą pracy, a szkolenia z zakresu wykorzystania sztucznej inteligencji znalazły się na podium „najbardziej pożądanych przez pracowników szkoleń” - komentuje Anna Kołodziej, Content marketing manager i redaktor naczelna magazynu sprawny.marketing.

Jak umiejętności miękkie współgrają ze światem biznesu

Analizy eksperckie wskazują, że kluczowe znaczenie w efektywnym wykorzystaniu sztucznej inteligencji mają zdolności ludzkie, w tym umiejętność rozumienia kontekstu, czyli aspekt, który wciąż umyka możliwościom AI ².

- Szkolenia z AI i rozwój umiejętności twardych z zakresu analizy danych czy STEM (science, technology, engineering, math) to jednak nie wszystko. Równie istotny jest rozwój umiejętności miękkich, które mogą wpłynąć pozytywnie na rozwój i efektywność pracowników – a tym samym również na organizacje. Są one szczególnie ważne w kontekście pracy zespołowej, komunikacji i zarządzania. Umiejętności takie jak empatia, kreatywność, perswazja czy negocjowanie i zarządzanie dynamiką grupy, które EY Polska wymienia jako jedne z kompetencji przyszłości, a także zdolność do efektywnej komunikacji, zarządzania sobą w czasie czy umiejętność rozwiązywania problemów i zarządzania konfliktami – to wszystko będzie stanowiło wartość dodaną pracownika w czasach, kiedy coraz więcej zadań i procesów ulega automatyzacji - dodaje Anna Kołodziej.

¹ https://hbr.org/2023/11/the-skills-your-employees-need-to-work-effectively-with-ai
² https://hbr.org/2023/11/the-skills-your-employees-need-to-work-effectively-with-ai

Employee Experience kluczem do satysfakcji klienta

Osiągnięcie przewagi konkurencyjnej nie jest możliwe bez udziału zespołu w procesie biznesowym. Badania wskazują, że pośpiech w zastępowaniu ludzi przez AI jest błędem ³. Sztuczna inteligencja wciąż pozostaje narzędziem, które wymaga ludzkiego nadzoru, intuicji oraz kreatywności.

- Większość polskich przedsiębiorców nie ma już wątpliwości, że kluczowe dla rozwoju biznesu jest budowanie pozytywnych doświadczeń klientów (Customer Experience). Wielu z nich wchodzi jednak na wyższy poziom i zaczyna także zgłębiać temat budowania pozytywnych doświadczeń pracowników (Employee Experience) oraz rozwijania w nich empatii. Nie ma bowiem wątpliwości, że zadowoleni pracownicy oraz pracownicy posiadający wysoką empatię są w stanie lepiej zaopiekować się klientami, a także rozpoznawać ich potrzeby, oczekiwania i tym samym zareagować w sposób dostosowany do indywidualnych sytuacji - komentuje Bartek Matusiak, redaktor naczelny Customer Experience Manager.

To podejście potwierdza odwieczną prawdę, że pracownicy są pierwszym i najważniejszym punktem styku z klientem. Postawa zespołu ma bezpośredni wpływ na odbiór marki.

- To wszystko przekłada się na bardziej personalizowane i satysfakcjonujące doświadczenia klienta. A co za tym idzie - to kluczowy element strategii biznesowej, zwłaszcza w branżach, gdzie relacje z klientem mają decydujące znaczenie, takich jak obszar usług czy sprzedaży detalicznej. Nie bez powodu podczas X SUMMIT skupiamy się właśnie zarówno na Customer, jak i Employee Experience - dodaje Bartek Matusiak.

Więcej na temat rozwoju kompetencji pracowników będzie można dowiedzieć się już w dniach 28-30 listopada, podczas pierwszej edycji konferencji I Love Business & HR. Podczas 3-dniowego eventu eksperci kompleksowo przyjrzą się wszystkim najważniejszym obszarom funkcjonowania biznesu – od zadowolenia klienta (CX), przez HR, po tematy strategiczne i biznesowe.

³ https://hbr.org/2023/11/the-skills-your-employees-need-to-work-effectively-with-ai

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na mazowieckie.naszemiasto.pl Nasze Miasto