Craig Mazin (scenarzysta/reżyser/producent)
Craig Mazin jest scenarzystą i producentem przebojów „Straszny film 3” i „Straszny film 4”. W 1997 roku rozpoczął karierę jako scenarzysta komedią „Rakietą w kosmos” dla Disney'a. Nie trzyma się jednego gatunku, w jego filmografii znajduje się komedia romantyczna, parodia, dramat i horror. Napisał także adaptacje „Krótkiego, szczęśliwego żywotu brązowego Oxforda” Philipa K. Dicka i klasycznej broadwayowskiej sztuki pt. „Harvey” - obie dla Miramax Films.
Obecnie we współpracy ze zdobywcą nagrody Pulitzera Berkeley'em Breathedem pisze scenariusz i jest producentem filmu „Opus”. Wcześniej wyreżyserował i wyprodukował kultowy film „Specjalni”.
Oprócz pracy jako scenarzysta i producent, Craig prowadzi popularną stronę internetową o pisaniu scenariuszy „The Artful Writer”. W 2004 roku został wybrany do zarządu The Writers Guild of America – kalifornijskiego związku zawodowego scenarzystów filmowych i telewizyjnych.
Craig mieszka z żoną i dwójką dzieci w małym miasteczku na północ od Los Angeles.
Robert K. Weiss (producent)
Bob Weiss rozpoczął swoją karierę jako producent filmu „Kentucky Fried Movie”, przy którym po raz pierwszy współpracował z Davidem Zuckerem. Później zrobili jeszcze wspólnie „Nagą broń” i jej dwie kolejne, odnoszące sukcesy części oraz „Straszny film 3” i „Straszny film 4”, które kolejno biły rekord widowni. Ponadto Weiss wyprodukował międzynarodowy przebój „The Blues Brothers”. Jego inne produkcje to: „Amazonki z Księżyca” (które współreżyserował), „Doktor Detroit” i „Dziennik sierżanta Fridaya”. Jako producent wykonawczy zrobił filmy: „Tommy Boy”, „Odlotowy duet”, „Superstar” oraz „Zalotnik w akcji”.
Dla telewizji wyprodukował serię „Police Squad!”, która była pierwowzorem serii „Naga broń”. Stworzył też i wyprodukował serię „Sliders” dla stacji Fox oraz był producentem wykonawczym serii „Weird Science” dla USA Networks.
David Zucker (producent)
Śmiech, śmiech i raz jeszcze śmiech – David Zucker od zawsze kieruje się tą dewizą w pracy nad swoimi rozbrajającymi komediami, które na długo wprawiają widza w stan wesołości. Mieszając slapstick i cięty dowcip słowny filmem „Czy leci z nami pilot?” z 1980 roku Zucker stworzył własny gatunek komedii, który otworzył drogę takim filmom jak „Austin Powers”, „Głupi i głupszy”, „Ostra jazda” i czterem częściom „Strasznego filmu”. Znany ze swojej umiejętności ukazania komediowej strony nawet najbardziej poważnego aktora, Zucker wiele razy był naśladowany, ale nigdy z pełnym sukcesem.
Ostatnio wyreżyserował „Straszny film 4” - czwartą część odnoszącej sukcesy serii produkowanej przez Dimension Films. Film jest kontynuacją błazeńskich wygłupów, które rozpoczęły się od parodii horrorów takich jak „Krzyk” i „Koszmar minionego lata”. W filmie wystąpili Anthony Anderson, Carmen Elektra, Regina Hall („Raperzy z Malibu”), Anna Faris („Gorąca laska”) i weteran Zuckera - Leslie Nielsen. Efektem pracy Zuckera jest jeszcze bardziej skandaliczna komedia, która przesuwa granice jeszcze dalej. Okazało się, że formuła, według której „Straszny film 4” został wyprodukowany jest właściwa – film wylądował na pierwszym miejscu box-office'u zarabiając w weekend otwarcia 41 mln dolarów i dochodząc do 84 mln dolarów w ostatecznym rozliczeniu na rynku krajowym.
Pierwszy przebój Zuckera - „Czy leci z nami pilot?” z 1980 roku – został wyreżyserowany przez niego wspólnie z bratem Jerrym oraz starym przyjacielem Jimem Abrahamsem. W filmie pomyślanym jako „komedia bez komików” zagrali aktorzy dramatyczni jak Robert Stack i Peter Graves, którzy błazeńskie teksty wygłaszali z kamiennymi twarzami. Zucker bezwiednie stworzył całkowicie nowy gatunek, który stał się świeżym powiewem w świecie komedii. Film niespodziewanie stał się hitem 1980-go roku zarabiając 83 mln dolarów, co ustawiło Zuckera i spółkę na szczycie hollywoodzkiej komedii. Zucker poszedł za ciosem produkując z Abrahamsem i swoim bratem parodię filmów szpiegowskich „Ściśle tajne” z Valem Kilmerem oraz zgryźliwą komedię „Bezlitośni ludzie” z Bette Midler i Dannym DeVito, która okazała się jednym z najbardziej dochodowych filmów 1986 roku, zarabiając 71 mln dolarów.
W 1988 roku David Zucker odważył się po raz pierwszy samodzielnie wyreżyserować film. W „Nagiej broni” wystąpił Leslie Nielsen, który wcielił się w postać porucznika Franka Drebina wykazującego dużą zdolność do znajdowania się w krępujących sytuacjach i wystawiania się na publiczne pośmiewisko. W filmie towarzyszyła mu Priscilla Presley. „Naga broń” okazała się wielkim hitem, który zainspirował powstanie dwóch kolejnych filmów - „Nagiej broni 2”, która pobiła rekord widowni poprzedniczki oraz „Nagiej broni 33 i 1/3”, która została wyprodukowana przez Zuckera i także okazała się kinowym przebojem.
David Zucker rozpoczął swoją karierę zaraz po ukończeniu college'u. Zaczynał od kilku pożyczonych magnetowidów i starej kamery. Przekonał swojego brata Jerry'ego i przyjaciela Jima Abrahamsa, by pomogli mu w stworzeniu grupy komediowej Kentucky Fried Theater. Grupa powstała na tyłach księgarni w Madison w stanie Wisconsin. Po przeniesieniu się w 1972 roku do Los Angeles odnosili sukcesy z kolejnym show, który był wyjątkową mieszkanką skeczy filmowanych kamerą wideo i kamerą klasyczną oraz odgrywanych na żywo. W ciągu pięciu lat stali się najsłynniejszą małą grupą teatralną w historii Los Angeles. W 1977 wyprodukowali swój pierwszy film fabularny, trafnie nazwany „Kentucky Fried Movie”, który stał się hitem niezależnego kina, dziś osiągnął status kultowej klasyki.
W ostatnich latach Zucker poszerzył swoją działalność o inne gatunki. Takimi filmami jak pełen napięcia thriller „Telefon” z Collinem Farrellem, czy dramat „Spacer w chmurach” z Keanu Reevesem, Zucker udowodnił, że posiada wszechstronny talent oraz dobry zmysł do projektów, które mogą odnieść sukces.
Jak czytać kolory szlaków turystycznych?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?