Fotografia w służbie rynku

Fotografia może mieć różne zastosowanie. Jedną z dziedzin, która chętnie z niej korzysta, jest marketing. Każdy produkt, aby zainteresował potencjalnego kupca, musi być przedstawiony w odpowiedniej aranżacji. Tym zajmuje się właśnie tzw. fotografia produktowa.

Siła obrazu

Ansel Easton Adams, słynny amerykański fotograf, który zapisał się w historii tej dziedziny sztuki przede wszystkim swoimi czarno-białymi zdjęciami parków narodowych, powiedział: „Fotografia jako potężne medium wyrazu i komunikacji oferuje nieskończoną różnorodność postrzegania, interpretacji i działania”. Niewątpliwie prawdą jest, że za pomocą odpowiedniej perspektywy możemy przedstawić rzeczywistość w ten czy inny sposób. Paradoksalnie, przedstawienie to nie musi odpowiadać rzeczywistości. Swego czasu w Internecie popularne było zdjęcie, które – w zależności od tego, którą jego część, lewą lub prawą, odcięto – przedstawiało znęcającego się nad ofiarą żołnierza, mierzącego z karabinu w jego głowę – lub zupełnie odwrotnie, dwóch żołnierzy ratujących życie człowieka, podających mu butelkę wody. Wiele osób patrząc na to zdjęcie uświadomiło sobie na pewno, jakim potężnym narzędziem może być fotografia.

Wszechstronne zastosowanie

Chociaż często wykorzystywana do tego celu, fotografia nie jest przecież wyłącznie narzędziem manipulacji czy propagandy. Możemy wskazać niezliczoną ilość zalet, które przynosi wszechstronne wykorzystanie zapisanego obrazu. Dzięki fotografiom możemy utrwalić ważne dla nas wydarzenia, jak na przykład urodziny dziecka, ślub czy wakacyjny wyjazd w odległe, egzotyczne miejsce. Fotografią posługują się dziennikarze, aby zobrazować poruszany w swoim tekście problem, czy nauczyciele, którzy pomagają sobie zdjęciami podczas prowadzonych przez siebie zajęć. W końcu film, to przecież nic innego, jak ruchoma fotografia. Kto zna choćby popularny serial „Mad men” o pracownikach agencji reklamowej z Madison Avenue w Stanach Zjednoczonych w latach sześćdziesiątych, doskonale pamięta, że prócz chwytliwego hasła potrzeba przyciągającego uwagę obrazu. W ten sposób mamy kolejne zastosowanie fotografii – tym razem w marketingu.

Fotografia produktowa – co to takiego?

Każdy towar potrzebuje reklamy – nie ma co do tego najmniejszych wątpliwości. Choć od lat możemy cieszyć się takimi wynalazkami, jak radio czy telewizja, to właśnie nieruchomy obraz pozostaje podstawą reklamy. Najprostsze zdjęcia produktów – poczynając od produktów spożywczych, przez ubrania do samochodów – towarzyszą nam przy zakupach zarówno tych w sklepie, na żywo, jak i tych internetowych. Fotografowaniem towarów zajmuje się specjalny dział fotografii zwany fotografią produktową. Jej celem jest przedstawienie danego produktu w taki sposób, aby w jak najefektywniejszy sposób wyeksponować jego cechy. Wydaje się, że nie może być nic prostszego od sfotografowania koszulki czy pierścionka, który chcemy sprzedać. Nic bardziej mylnego! Choć z pozoru prozaiczna, fotografia produktowa jest sztuką jak każda inna fotografia. Nie jest to sztuka łatwa do opanowania. Należy bowiem wiedzieć, jak ustawić dany przedmiot, aby zaprezentować go w jak najlepszy sposób, pod jakim kątem ustawić światło oraz z jakich opcji naszego aparatu skorzystać – czy wybrać zdjęcia z odbiciem, czy może raczej popularną w obecnych czasach fotografię obrotową. W związku z tym powstają nie tylko szkolenia z fotografii produktowej, ale również specjalistyczne firmy, które zajmują się jej wykonywaniem.

Przykład z Poznania

Jedną z takich firm jest na przykład poznańska

Flash Group

, oferująca obok klasycznej fotografii portretowej czy fotografii architektury również fotografię produktową. Warto o niej wspomnieć chociażby dlatego, aby zobaczyć jacy klienci korzystają z profesjonalnych usług fotograficznych w celu poprawy wizerunku i sprzedaży swoich produktów. Z usług Flash Group korzystała na przykład słynna drużyna piłkarska Lech Poznań, ale także Volkswagen, Budimex czy znana chyba wszystkim Wikipedia. Pokazuje to, jakie znaczenie współcześnie ma fotografia produktowa – czyli precyzyjne i szczegółowe zdjęcie towaru, które ma zachęcić klienta do zakupu poprzez możliwie pełną jego prezentację na jednym zdjęciu (stąd coraz bardziej popularne zdjęcia obrotowe, które pozwalają obejrzeć dany przedmiot ze wszystkich stron).

Nowe techniki fotograficzne dają sprzedawcy szansę ciekawej prezentacji swoich towarów. Wydaje się, że czasy słabych zdjęć wstawianych w sklepach internetowych to już przeżytek. Dziś trzeba też umieć profesjonalnie pokazać, co ma się do sprzedania. Dlatego fotografia produktowa najlepsze czasy ma jeszcze przed sobą.

Artykuł Partnera

Więcej na temat:

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3