Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

29.04.09 Za cztery lata będzie metro z Woli na Pragę

Grzegorz Bruszewski
Jeszcze w 2013 roku warszawiacy będą mogli pojechać z ronda Daszyńskiego na Dworzec Wileński metrem. Stołeczni radni przyznali wczoraj na sesji rady miasta dodatkowe 551 mln złotych na budowę centralnego odcinka ...

Jeszcze w 2013 roku warszawiacy będą mogli pojechać z ronda Daszyńskiego na Dworzec Wileński metrem. Stołeczni radni przyznali wczoraj na sesji rady miasta dodatkowe 551 mln złotych na budowę centralnego odcinka podziemnej kolejki.

Teraz komisja przetargowa oceniająca oferty konsorcjów może wybrać zwycięzcę.

Wczorajsze obrady sesji rady miasta upłynęła pod znakiem zmian w budżecie. Oczy wszystkich skupione były na najważniejszej z nich: przeznaczeniu funduszy na budowę centralnego odcinka II linii metra. Udało się po burzliwym głosowaniu. Za dofinansowaniem inwestycji głosowało 29 radnych reprezentujących koalicję PO i SLD.

- Dzięki temu dzisiaj komisja będzie mogła wyłonić wykonawcę II linii metra - zapewnia Marcin Ochmański, z-ca rzecznika prasowego miasta.

Niespodzianek raczej nie będzie. Przetarg prawdopodobnie wygra włosko-tureckie konsorcjum Astaldi, które złożyło najtańszą ofertę w konkursie. Swoje prace wycenili na 4,1 mld zł, czyli o 500 mln więcej, niż zakładało wydać na tę inwestycję miasto.

Eksperci od komunikacji miejskiej już kilka tygodni temu na łamach "Polski" apelowali do prezydent Warszawy, aby wybrać ofertę Włochów, bo unieważnienie tego przetargu i rozpisanie nowego może nie zmniejszyć cen, ale tylko opóźni oddanie II linii podziemnej kolejki. Teraz pieniądze już są, bo miasto zaoszczędziło 200 mln zł na moście Północnym i drugie tyle na innych miejskich inwestycjach drogowych, m.in. przebudowie ronda Żaba i ul. Modlińskiej, budowie węzłów Łopuszańska i Marsa oraz poszerzaniu al. Wilanowskiej. Poza tym w połowie kwietnia minister infrastruktury wpisał budowę centralnego odcinka II linii metra do programu dofinansowania priorytetowego Unii Europejskiej. Dzięki decyzji radnych i ministra razem na inwestycję miasto będzie miało 4,4 mld zł, czyli 300 mln zł więcej, niż wynosi oferta Włochów.

Kiedy rozpoczną się pierwsze prace? Po rozstrzygnięciu przetargu firmy będą miały ustawowo zagwarantowane prawo do składania protestów od decyzji komisji przetargowej. Wyrok mogą również zaskarżyć do sądu. W najbardziej skrajnym wypadku miasto może podpisać umowę za 95 dni. Od tego momentu konsorcjum Astaldi będzie miało 12 miesięcy na prace projektowe, geodezyjne i przygotowawcze do rozpoczęcia robót.

Potem planowane jest wbicie pierwszej łopaty. Od stacji rondo Daszyńskiego przez rondo ONZ, Świętokrzyską, Nowy Świat, Powiśle, Stadion do Dworca Wileńskiego pojedziemy w 2013 roku. Na stacji Świętokrzyska będziemy mogli przesiąść się do pierwszej linii.

Współpr.: Andrzej Rejnson

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: 29.04.09 Za cztery lata będzie metro z Woli na Pragę - Mazowieckie Nasze Miasto

Wróć na mazowieckie.naszemiasto.pl Nasze Miasto